Recenze ~ Mariana Zapata - Kulti

Název knihy: Kulti
Autor: Mariana Zapata
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2019
Počet stran: 512

O čem kniha je: "Když se chlapík, kterého odmalička zbožňuješ, stane tvým trenérem, zní to jako sen. Ale to probuzení… Netrvalo ani týden, aby Sal Casillasová o fotbalové hvězdě, která ji v dětství inspirovala natolik, že sama začala hrát profesionální fotbal, ztratila veškeré iluze. Kam se poděly její sny o tom, že si Reinera Kuliho jednou vezme? Její idol je teď tady, nastoupil do jejího týmu jako trenér. Je však zachmuřený, samotářský a neurvalý. Zkrátka úplně jiný, než si ho vysnila… Bude mít Sal odvahu vytáhnout ho z jeho ulity a probudit v něm znovu vášeň a energii, kterými před lety hýřil a které ji tolik okouzlovaly? Ustojí tlak médií, která se kolem Kultiho neustále točí a pod jejichž drobnohledem se teď ocitá i ona?"

Moje hodnocení: Mariana Zapata je americká spisovatelka, která se u nás v České republice v poslední době těší velké popularitě. Mariana je typická svými slow burn romancemi s velkým počtem stran. V Česku vydává její knihy nakladatelství Fragment a s českým překladem si tedy můžete přečíst knihy Kulti, Rytmus, já & Malychin a S láskou, Lukov.

Hlavní hrdinkou příběhu je Sal Casillasová, velmi talentovaná hráčka ženského fotbalu texaského týmu Huston Pipers. Sal pochází z fotbalové rodiny - její děda, otec její matky, byl velmi populární argentinský fotbalista, a její otec je velký fanoušek fotbalu. Spolu s ním a svým bratrem Ericem (který je mimochodem také fotbalista) vždy Sal sledovala fotbal. Když poprvé v sedmi letech spatřila v televizi při vysílání Altus Cupu mladého 19letého Reinera Kultiho, hráče z Německa, až po uši se zamilovala. Díky Kultimu začala s fotbalem. Kulti byl také její první velká láska. Sal snila o tom, že si ji Reiner Kulti jednoho dne všimne, zamiluje se do ní a vezme si ji za ženu. A že spolu budou mít hromadu fotbalových superdětí. Jenže jak se říká... dávej si pozor na to, co si přeješ.

"Kadí, Sal. Kadí. Čůrá. Nech toho. Okamžitětohonech."

Jak již bylo zmíněno výše, Mariana Zapata je typická svými slow burn romancemi. Proto, jestli od knihy očekáváte, že spolu ústřední dvojice skončí během prvních pár kapitol, nebo že se minimálně projeví nějaká zamilovanost, tak tato kniha vám to opravdu nedopřeje. První část knihy je více méně o tom, jaký život vede hlavní hrdinka. Až když se na scéně objeví Reiner Kulti, tak to teprve stojí za to. Vztah naší ústřední dvojice je totiž ze začátku spíš dost na ostří nože. Sal, která je typická tím, že co na srdci, to na jazyku, se to německé fotbalové hvězdě nebojí v průběhu knihy několikrát pořádně vytmavit.

"Hej, ty brátvurste zatracená."

Co může mnohé překvapit, je větší věkový rozdíl mezi hlavními hrdiny, který činí nějakých 12-13 let. Upřímně, kdyby to z průběhu knihy logicky nevyplývalo, byla bych si myslela, že jim je méně. Věkový rozdíl mi opravdu nepřišel vůbec patrný. Co se týče postav, já jsem si je nesmírně oblíbila. Sal je popsána jako cílevědomá, přátelská, loajální a chytrá žena, která si jde přesně za svým snem. Kulti je naopak nepřátelský bručoun, ale čím více děj pokračuje, tak je jasné, že má zlaté srdce.

Autorce se tedy podařilo vytvořit zajímavý příběh z netypického fotbalového prostředí, který je protkán opravdu hodně slabou, nenásilnou a postupně se rozvíjející romantickou linkou. Autorka ve svých knihách projevuje také svůj smysl pro humor, takže pokud vám její styl sedne, určitě se při některých scénách dobře zasmějete. A nemusíte mít strach pokud nejste - stejně jako já - fanoušky fotbalu. I když je to kniha s fotbalovou tématikou, je to napsáno tak dobře, že se v tom vyzná i naprostý laik.

Za mě je kniha Kulti opravdu neskutečně povedená. Styl psaní autorky mi sedl opravdu jako na míru. I když jsou její knihy takové pomalejší, pořád se tam něco děje, čtenář se od srdce zasměje nad spoustou vtipných situací a neskutečných hlášek, fotbalové prostředí, které by mě normálně vůbec nezaujalo, dodává naopak tomuto příběhu na originalitě. Kniha je dobře napsaná, děj pěkně plyne, příběh není plný přeslazených romantických klišé. Působí to prostě jako ze života. Za mě opravdu jedna z nejlepších romancí, které jsem kdy četla. Obálka knihy se dle mého názoru hodí k tématu knihy, i když z ní neodpovídá věk hlavních hrdinů, nicméně mě osobně se líbí.

Hodnocení: 5 hvězdiček z 5🌟

Zdroj knižní obálky - www.databazeknih.cz
Zdroj fotek v koláži - www.pinterest.com